Drugu godinu zaredom mnogi su silom koronskih (ne)prilika bili prisiljeni veći dio vremena provoditi kod kuće. Da (samo)izolacija bude podnošljivija potrudila se hipeproduktivna televizija nudeći eskapizam od stvarnosnog čemera ili, za hrabrije, suočavanje s njime. Godina 2021. donijela je količinski možda i najveću produkciju serija dosad, koju nije bilo lako popratiti.
Srećom, u tome smo najvećim dijelom uspjeli i za vas finalno razdvojili kvalitetno serijsko žito od konfekcijsko-štancerskog kukolja. Pred vama su istinski dobre, a ne samoproglašeno dobre serije od kojih bi njih više od pola moglo naći svoje mjesto i na nekoj široj "best of" listi novog milenija. P.S. Ove serijske preporuke mogu vam dobro doći za "bindžersku" nadoknadu preko blagdana ukoliko ste ih propustili.
1. NASLJEĐE 3 (HBO)
Kreator Jesse Armstrong pobrinuo se za nove kreativne citate, tipa "Oženi je i samo te avionska nesreća dijeli od titule najčudnijeg europskog kralja", a Brian Cox, Jeremy Strong, Sarah Snook... glume nesimpatične članove disfunkcionalne korporativne obitelji Roy kao da sutra ne postoji. "Odigraj pametno danas i nećeš biti pizda sutra", jedan je od poslovnih savjeta serije koja u trećoj sezoni "ide supersoničnom brzinom", kako je netko od likova i najavio. Stepenicu po stepenicu penjao se "Succession" na našoj serijskoj "best of" listi i popeo se, evo, do prvog mjesta u trećoj sezoni. Svaka sezona "Nasljeđa" ne samo da je jednako kvalitetna poput prethodne, već i kvalitetnija, što je prava rijetkost, možda i presedan. Treća je najbolja dosad, glumački, scenaristički, svakako. Najbolja serija o najgorim ljudima, morskim psima u odijelima koji se međusobno žderu.
2. PRIZORI IZ BRAČNOG ŽIVOTA (HBO)
U glumački izvanrednoj seriji koja je ignorirana na mnogim listama, a kod nas se mogla naći i na samome vrhu, jedno od pitanja upućeno supružnicima (Oscar Isaac, Jessica Chastain) jest "definirajte sebe i svoje uloge". Nadahnuti velikim Bergmanovim filmom, "Prizori iz bračnog života" bave se upravo time, definicijom muževa i žena, tj. ulogama u braku i općenito životu. Zato serija ima zgodan "meta" štos. Glumci dolaze na set i ulaze u ulogu iz koje će izići tek kad serija završi, s njom i brak njihovih likova ili možda obratno. "Scenes From a Marriage" zalazi "iza scene" da donese intimnu kroniku jednog (propalog) braka, hvatajući trenutak kad nestane ljubavi i baveći se onim što ostane.
3. IGRA LIGNJE (Netflix)
Fenomen godine potvrđuje Južnu Koreju i kao novu serijsku meku. "Igra lignje" nastavlja gdje je stao "Parazit" u istraživanju ljudske prirode i (ne)morala, društvenog konflikta u procijepu imaštine i neimaštine, odnosno oštroj satiri kapitalizma i njegova odnosa spram malog čovjeka. Serija u kojoj odrasli igraju (na) franje ima, dakle, klikere u glavi. Premisa je ubojita: "igre gladi" siromašnih igraju se pred očima bogatih na život i smrt, sve ne bi li sirotinja isplatila dugove. Ubojita je i egzekucija te premise. Naglasak je na "egzekucija" jer odrasli ljudi umiru dok, ironično, u pastelnim eksterijerima ili interijerima nalik vrtićkim igraju igre za djecu koje serija subvertira "Running Man" i "Battle Royale" nasiljem. Jeste li za igru?
4. MARE IZ EASTTOWNA (HBO)
"Mare iz Easttowna" je svojevrsni ženski "Pravi detektiv". Odlična serija uvlači publiku u priču i navlači na gledanje primarno fokusirana na iznimno zanimljiv titularni lik koji je, eto, detektiv(ka) i usput istražuje umorstvo lokalne tinejdžerke. Mare Sheehan (fenomenalna Kate Winslet) hrva se sa slučajem ubojstva i, još više, samoubojstvom sina, razvodom, ljubavnim trokutom i zajednicom. Karakterna drama i "whodunit" triler postaju jedno tijelo u seriji koja ulazi duboko pod kožu sredovječne detektivke s velikim osjećajem za autentičan portret lika (Mare) i nedjela (umorstvo), ali i provincijskoga gradića Easttowna – modernog Twin Peaksa.
5. GRIJEH (BBC/HBO)
Nije "It's a Sin" prva serija, kamoli film, s tematikom AIDS-a (npr. ne tako davni "Dobri dileri iz Dallasa"). No, "Grijeh" je imao podesan tajming: serija o počecima AIDS epidemije osamdesetih puštena je negdje na kraju prvog/početku drugog vala COVID-19 pandemije. Paralele između jednog i drugog virusa u seriji prilično su nevjerojatne i veliki zalog zašto je "It's a Sin" bio specifično gledateljsko iskustvo pred malim ekranom, svakako specifičnije nego da je serija izišla 2019. godine. No, bez obzira na to, "Grijeh" je veoma kvalitetna televizija. Serija o (ne)toleranciji i izgubljenoj generaciji uspijeva podjednako dirnuti dok slavi mladenački "joie de vivre" pristup životu i oplakuje smrt.
6. SLUŠKINJA (Netflix)
"Da ima pravde, Margaret Qualley bi trebala biti predložena za sve TV nagrade. Serija, također, jedna od najboljih Netflixovih i, općenito, ovogodišnjih." Dva mjeseca nakon što smo to zapisali "Sluškinja" je prepoznata od strane Zlatnoga globusa, no nekim čudom umnogome izostavljena na listama serija 2021., što treba korigirati. "Maid" je mala-velika drama filmskog "indie" štiha o samohranoj mladoj mami koja prolazi socio-ekonomsko sito i rešeto da osigura egzistenciju za kćerkicu u bijegu od muža zlostavljača, ali ne gubi nadu. Emotivno (do)dirljiva serija s ponajdražom ženskom ulogom godine boja i širu sliku karakterne studije majke – portret majčinstva pa i života na rubu siromaštva.
7. PODZEMNA ŽELJEZNICA (Amazon)
Serija oskarovca Barryja Jenkinsa ("Moonlight", "Ulica Beale") nije laka za gledanje, kamoli "bindžanje", zbog prikaza ropstva i opsežnog "10+ sati" trajanja, ali teška je za zaboravljanje. "The Underground Railroad" je kao povijesna lekcija prilično nezaboravna televizija, ujedno najfilmičnija od svih filmičnih serija godine, pa i nešto šire. Jenkins miješa žanrove (drama, vestern, horor, fantazija magičnog realizma) i poigrava se konvencionalnim serijskim formatom: epizode variraju od 19 do čak 77 minuta, pojedine od njih gotovo su lišene dijaloga, a naracija je kadra napustiti glavne likove usred serije i pozabaviti se sporednima. Ambiciozan i subverzivan projekt.
8. BIJELI LOTOS (HBO)
Gledateljima je naizgled omogućeno da barem preko TV ekrana ljetuju na Havajima među bogatašima i zgodnim djevojkama (Sydney Sweeney, Alexandra Daddario), ali zavodljivi eskapizam serije "White Lotus" ispao je gorči od gina iz nekog koktela sa suncobrančićima koji se tamo ispija uz bazen. Zlatni zalasci sunca samo su krhka fasada: ovo je prilično oštra satira spram bogatih i privilegiranih. "Bijeli lotos" kao da seli "Nasljeđe" i "Sreću" Todda Solonzda na havajsko ljetovalište kamo na odmor dolaze privilegirani pripadnici bijelog "upper class" društva. Sve je (bilo) spremno za crnu komediju situacije i karaktera sa živopisnim likovima i daškom "murder" misterije tipa Agatha Christie – "Deset malih bijelaca".
9. LUTKE OD KESTENA (Netflix)
Danske serije grabe sigurnim koracima uspjeha danskih filmova. U godini kad je danski film "Još jedna runda" dobio Oscara, Netflix je predstavio seriju "The Chestnut Man" koja je potvrdila vitalnost nordijskih trilera i predstavila još jednu kompleksniju detektivku (u tumačenju Danice Ćurčić). Detektivka radi na slučaju brutalnog umorstva mlade žene pored čijeg tijela je pronađena lutkica napravljena od šibica i kestena, da nalikuje čovjeku. Figurice se nastavljaju pojavljivati i najavljivati nove žrtve serijskog ubojice. Jer, kako sugerira krilatica serije, "ako ste pronašli jednog, on je već pronašao vas". A lutkice su prikladno jezive za "serial killer" triler, kao i dječja pjesmica o Kestenku, čovjeku koji voli kestene.
10. SAMO UMORSTVA U ZGRADI (Hulu)
Mogao se na ovom mjestu naći i "Ted Lasso", "Dobrodošli u Utmark" ili "Lokalni izvanzemaljac", ali listu ipak kompletira najugodnije od svih ugodnih (humornih) serijskih iznenađenja godine – "Only Murders In The Building" Steva Martina i Martina Shorta. Od nekadašnja "tri amigosa" komedije ostao je dinamični duo dvaju Martina, ali trećeg kao da su pronašli u "amigosici" Seleni Gomez i iznjedrili prilično neodoljivu i veoma pitku "murder mystery" komediju staromodno-moderna štiha, "podcastovsku" Agathu Christie. Komična serija o rješavanju krimi-misterije u newyorškoj zgradi nije samo zabavna, šarmantna i pametna, već nekako i ljudski topla unatoč hladnokrvnim umorstvima.