StoryEditor
Ljepotamali koraci

15 jednostavnih navika koje će uvelike poboljšati vaše zdravlje i kvalitetu života

Piše PSD.
6. siječnja 2015. - 20:04
Početak godine idealno je vrijeme za donošenje novih odluka, stoga predlažemo 15 malih svakodnevnih promjena koje mogu uvelike poboljšati vaše zdravlje i kvalitetu života:

1. Četkice za zube pravi su rasadnik bakterija, na prosječnoj ih se nalazi čak deset milijuna, uključujući i visoki postotak potencijalno opasnih poput E. coli. Kako bismo ih se riješili, mikrobiolozi savjetuju da se svakih nekoliko dana četkica ispere vrelom vodom, a one električne se može jednom tjedno oprati i u perilici suđa.

2. Kad se ustajete iz stolice ili naslonjača, nemojte koristiti naslone za ruke, umjesto toga čvrsto postavite stopala na pod, zategnite mišiće trbuha i stražnjice i lagano se uspravite bez pomoći ruku. Svako takvo ustajanje odgovara jednom čučnju, a efekt će se poduplati ako i sjedate bez pomaganja rukama.

3. Svaki dan pojedite čašicu jogurta. Istraživanje je pokazalo kako jedna mala porcija (125 grama) nemasnog probiotskog jogurta pet dana u tjednu smanjuje rizik od dijabetesa za čak 28 posto zahvaljujući djelovanju korisnih bakterija i posebnom obliku vitamina K u fermentiranim mliječnim proizvodima.



4. Kad smo prehlađeni, najčešće ispuhujemo nos kroz obje nosnice istodobno, međutim, stručnjaci kažu kako to zapravo može pogurati sluz natrag u sinuse i izazvati sekundarnu infekciju. Zbog toga bi trebalo ispuhivati jednu pa drugu nosnicu.

5. Ako ste u automobilu ili prostoriji s nekim za koga ste uvjereni da je bolestan, otvorite prozor kako biste izbjegli “hvatanje” prehlade ili gripe. Istraživanje je pokazalo kako 90 minuta u modernim vozilima, koja su dobro zatvorena, s nekim tko ima gripu daje 99,9 posto izgleda da se i sami zarazite virusom, ali rizik pada na 20 posto ako otvorite prozore.

6. Korištenje dobre stare budilice može poboljšati kvalitetu sna i općeg zdravlja, svjetlo digitalne budilice može povećati razinu hormona melatonina koji potiče nesanicu, pa bi trebalo spavati u potpuno mračnoj sobi kako bismo se mogli potpuno opustiti i zaspati. Zbog toga u sobi ne bi smjeli biti ni mobiteli ni druge elektroničke naprave.



7. Umjesto pokretnih stuba, koristite one prave, iziđite iz lifta jedan kat prije svoga i popnite se stubištem. Svake dvije minute penjanja stubama potroši 21 kaloriju, pa ih tijekom tjedna možete potrošiti 500. Takav mali dodatni zadatak za mišiće nogu, pluća i srce može imati veliki pozitivni utjecaj na zdravlje smanjujući rizik od preuranjene smrti.

8. Svakog dana trebalo bi pojesti jednu porciju (dvije žlice) zelenog lisnatog povrća. Tako se rizik od razvoja dijabetesa tipa 2 može smanjiti za 14 posto. Ako se ta količina poveća za još samo pola porcije, rizik se smanjuje za 30 posto.

9. Smanjite gledanje televizije za jedan sat dnevno. Naime, nakon 25. godine života, svaki sat gledanja televizije potencijalno smanjuje trajanje života za 22 minute jer duga razdoblja neaktivnosti slabe mišiće, a tijelo je manje efikasno u prerađivanju šećera i masnoća. To povećava rizik od različitih bolesti, pa i smrti, a smanjivanje gledanja televizije za sat dnevno tijekom godine može produžiti život za pet dana.



10. Popijte do četiri šalice kave dnevno, bez obzira je li riječ o instant, espresso ili dekofeiniranoj kavi, stručnjaci vjeruju kako antioksidansi u tom napitku pružaju određenu zaštitu od dijabetesa, Parkinsonove i Alzheimerove bolesti.

11. Idite spavati 15 minuta ranije, dodatne minute daju sedam i pol sati više spavanja tijekom jednog mjeseca, cijelu jednu dodatnu noć, što tijelu daje više vremena za oporavak, a time se poboljšava učinak, raspoloženje i ponašanje.

12. Na karti područja u kojem živite označite udaljenost od jednog i pol kilometra od vašeg doma, napravite krug i uvedite novo kućno pravilo – ako trebate otići do bilo koje destinacije unutar toga kruga, idite pješice. Hodanje će sagorjeti 100 kalorija u svakom pravcu, a redovito hodanje prevencija je za demenciju, depresiju i probleme sa srcem.



13. Smanjite težinu za pet posto i održite je na toj razini. Istraživanja pokazuju kako je i to dovoljno da kod većine žena smanji rizik od raka dojke i do 22 posto zbog smanjena razine hormona estrogena koji stimulira rast tumora.

14. Postavite napuhani jastuk na radnu stolicu, zbog čega ćete se osjećati kao da sjedite na nestabilnoj površini, napregnut će trbušne mišiće, korigirati držanje i olakšati bol u donjem dijelu leđa.

15. Računajte tijekom šopinga. Svaki put kad stavite nešto u košaricu, dodajte cijenu na prethodnu i izračunajte iznos, taj mali, ali redoviti mentalni izazov aktivira “radnu memoriju” u mozgu koja je važna za koncentraciju i planiranje. Radna memorija se smanjuje za pet do deset posto u svakom desetljeću nakon 25. godine, a male vježbe mogu pomoći njezinu poboljšanju i rasponu pozornosti.

Marija Čović, foto: shutterstock

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

02. ožujak 2021 09:26